Hur gör jag en retur?

Uppdaterad

Har du lagt en beställning på vår hemsida som du, av någon anledning, vill lämna tillbaka till oss? Ingen fara, vi har en returpolicy som erbjuder 30 dagars returrätt från inköpsdatum.

Du kommer inte att hitta en färdig retursedel i ditt paket - vi vill gärna spara på miljön och inte skicka ut onödiga papper som inte kommer att användas.

Om det är så att du vill göra en retur ska du därför börja med att kontakta vår kundtjänst för att meddela att du vill returnera en order/produkt. Skicka ett mejl markerat ”Retur” till info@steamery.se med ditt ordernummer och av vilken anledning du önskar returnera din vara. Skicka inte iväg en retur utan att första ha kontaktat oss.

Vi kommer att skicka dig en returfraktsedel via mejl, från antingen DHL eller UPS beroende på var du är bosatt. Här är några exempel på kurirer och returkostnaden:

Sverige: DHL, gratis då vi erbjuder fria returer. 

Danmark: DHL, 55 DKK 

Norge: UPS, kostar 210 NOK

Tyskland: DHL, kostar mellan 7-10€ beroende på paketets vikt.

UK: UPS, kostar £16.

Flesta länder i Europa: DHL, kostar mellan 12€ - 15€.

Om du är bosatt utanför EU kommer du även att få tullpapper skickade till dig. Dessa behöver endast signeras av dig, allting annat kommer att vara förberett. Tullpappren behöver vara tillgängliga för kuriren – se därför till att inte lägga dessa inuti paketet som ska skickas tillbaka.

Notera gärna att vi erbjuder fria returer inom Sverige, men inte i andra länder. Returkostnaden utanför Sverige är 7-15€ (beroende på vikt och land) eller 16 GBP, som visat ovan. 

Så snart vi har mottagit din retur på vårt lager så kommer vi att utfärda din återbetalning på produktens värde. Är du i Sverige får du tillbaka hela beloppet. Befinner du dig utanför Sverige så dras returkostnaden bort från denna summa. Då blir du alltså inte återbetald fullt belopp. 

När du gör en retur måste produkten vara i sin originalförpackning och i samma skick som den var när den mottogs.

Vi vill inte att våra kunder ska skicka tillbaka produkter till oss på eget bevåg. Detta är för att våra förutsättningar att kontrollera, hålla koll på och följa upp ordar är mycket bättre när vi själva har skapat returfraktsedeln. Då vet vi även att din order kommer till rätt adress. Om du skulle skicka en retur till oss på eget bevåg, var medveten om att du kommer att få stå för eventuella tilläggskostnader för att paketet ska komma fram till oss.

Om du skickar en retur på eget bevåg kan paketet hamna på fel adress eller ett utlämningsställe där vi inte kan hämta det. Vi utfärdar inte återbetalningar för produkter som vi inte mottagit. Så, för att minimera eventuella förseningar eller svårigheter, rekommenderar vi alltid att kontakta oss innan man själv ordnar med en retur så hjälper vi gärna till!